پنجشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۳ |۱۱ محرم ۱۴۴۶ | Jul 18, 2024
کد خبر: 1170944
۲۷ تیر ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۱
کتاب توحید خیالی

حوزه/ کتاب توحید خیالی (تضاد گفتمان وهابیت با گفتمان اسلام در توحید و شرک) به قلم حسن حسینعلی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، وهابیان بر این‌باورند که «قائل شدن به قدرت مافوق بشریِ انبیاء و اولیای الهی، مستلزم تعارض با قدرت خدای سبحان است»، در حالی که موجودات، هیچ حیثیت استقلالی از خود نداشته و همه هویتشان ربط و وابسته به خداوند متعال است.

گفتمان وهابیان برخلاف ادعایشان، ضد توحید است؛ وهابیت با نگاه باطلی که به توحید و شرک دارند، العیاذ بالله باید به شرکی بودن وساطت حضرت جبرائیل در وحی، واسطه‌گری حضرت میکائیل در رزق، وساطت حضرت اسرافیل در احیاء و واسطه‌گری حضرت عزرائیل در قبض ارواح، اعتراف کنند؛ زیرا براساس گفتمان مذکور، چنین قدرتی از فرشتگان، به‌منزله دست‌اندازی آنها به قدرت خداوند است و منجر به استقلال ذاتی آنان خواهد شد!

نتیجه این باور متضاد، تکفیر مسلمانان است؛ وهابیان با تشبیه اعمال اسلامی مسلمانان مانند استغاثه، شفاعت و تبرک به اعمال شرکی مشرکان عصر جاهلیت، مسلمانان را به شرک و کفر متهم می‌کنند.

در این نوشتار تلاش شده است، تضاد مبانی فکری وهابیت در مرز میان توحید و شرک با مبانی برهانی اسلامی، بیش از پیش روشن‌تر شود. روش بحث در این نوشته، قرآنی، روائی و عقلی است؛ به این صورت که ابتدا مدعای وهابیت با استناد به اقوال شیوخ وهابی تبیین و سپس در مقام نمایان کردن تضاد ادعای آنان، پس از بیان ملاحظات عقلی، تناقضات قرآنی و روائی آن شرح داده می‌شود.

این کتاب دارای چهار فصل است؛ فصل اول شامل تبیین مفاهیم کلی، یعنی تبیین مفهوم اسلام و مفهوم وهابیت است؛ با روشن شدن این دو مفهوم، سنجه مسلمانی آنان در دنیا نیز بررسی می‌شود.

فصل دوم درباره تضاد دیدگاه وهابیت با اندیشه اسلامی در توحید و شرک ربوبی است. این فصل در دو بخش تبیین معیار توحید و شرک ربوبی در دیدگاه وهابیت و معیار اسلام در توحید و شرک ربوبی و تناقضات وهابیت به رشته تحریر درآمده است.

بخش دوم این فصل خود شامل 9 گفتار است؛ معنا و مفهوم لغوی اصطلاحی واژه ربّ و ربوبیت، معیار توحید و شرک در اسلام، تناقضات وهابیت در معیار توحید و شرک، صدور امور خارق‌العاده از رسولان و اولیاء الهی در قرآن و سنت، پاسخ به شبهه وهابیت در معجزات انبیاء، اذن و عدم اذن در بیان علمای شیعه و اهل سنت، پیامدهای دیدگاه وهابیت در بیان معیار توحیدی و شرک ربوبی، تضاد دیدگاه وهابیت با گفتمان اسلام در موحد انگاری مشرکان و ادله قرآنی بر شرک ربوبی مشرکان.

تعارض گفتمان ضد اسلامی وهابیت در توحید و شرک «الوهی» با گفتمان قرآن و سنت در فصل سوم کتاب بیان می‌شود. در این فصل به سه گفتار تضاد گفتمانی وهابیت با اسلام در معیار و تعریف عبادت، انحصار دعوت انبیاء به الوهیت و تعریف «من دون الله»، پرداخته خواهد شد.

فصل چهارم نیز درباره تعارض گفتمان جریان وهابیت با قرآن و سنت درباره «توحید اسماء و صفات الهی» است. موضوع این فصل در پنج گفتار تفکر وهابیت در اسماء و صفات الهی، تضاد تفکر وهابیت (در تشبیه و تجسیم خدا) با قرآن، خروج وهابیت از دو اصل قرآنی تنزیه و تأویل، ادعای انتساب وهابیت به سلق در اثبات معنای ظاهری و تأویلات سلف در صفلات خبری تبیین می‌شود.

کتاب توحید خیالی (تضاد گفتمان وهابیت با گفتمان اسلام در توحید و شرک) به قلم حسن حسینعلی در قطع رقعی، 318 صفحه، شمارگان 500 نسخه توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام منتشر و راهی بازار نشر شده است.

برای تهیه کتاب «توحید خیالی» به این لینک مراجعه شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha